Aparat fotograficzny – Historia, budowa

Aparat fotograficzny to w swych podstawach po prostu pudełko z otworem przez który wpada światło tworzące obraz na tylnej ściance owego pudełka. zasada <span class=działania camera obscura” hspace=”5″ vspace=”pięć” width=”300″ height=”120″ align=”left”>Ta podstawowa budowa nie zmieniła się od czasów pierwszych konstrukcji które można aby nazwać prekursorami dzisiejszego aparatu fotograficznego, czyli od czasów Camera obscura(Camera obscura z łac. ciemna komnata), zwanej też kamerą otworkową.

Dzisiaj jednakże otworek zastąpiony jest skomplikowanymi układami precyzyjnych soczewek, a na tylnej ściance jest umieszczona błona światłoczuła lub w większości wypadków elektroniczny przetwornik obrazu. Historia Camera Obscura sięga czasów starożytnej Grecji, gdzie Euklides w prywatnej Optyce opisywał prostoliniowe rozchodzenie się światła i możliwość powstawania obrazu po przejściu promieni słonecznych poprzez mały otwór. Obserwacje organizowane z użyciem tego prostego instrumentu optycznego zostały przeprowadzane przez starożytnych Chińczyków, Greków i Arabów. Jednak 1szy znany nam naukowy raport ciemni optycznej znajduje sie w rękopisach (pochodzących najprawdopodobniej z 1020 roku) arabskiego matematyka Alhazena (Hasana) z Basry. W dobie Renesansu urządzeniem tym chętnie camera obscurapięć” vspace=”pięć” width=”200″ height=”150″ align=”left”>posługiwali się artyści jako, że pomagało przy odwzorowaniu perspektywy. Camera obscura lub również aparat otworkowy bywa do współcześnie wykorzystywana w obrazków artystycznej do uzyskiwania niebywale ,miękkich” zdjęć. 
W 1777r Carl Wilhelm Scheele odkrył, że chlorek srebrowy który rozpuszcza sie w wodzie po naświetleniu zmienia się w zredukowane metaliczne srebro nierozpuszczalne w wodzie. 
Wszystkie filmy i papiery czarno-białe działają w tym momencie na tej zasadzie, w kolorowych są zastosowane inne związki chemiczne ale zasada jest analogiczna. W 1802 roku Thomas Wedgwood i Humphry Davy wykonali papier światłoczuły nasączony azotanem srebrowym. Pierwszy obraz fotograficzny utworzył w roku 1826 Francuz Joseph Nicephore Niepce odtworzył obraz ukazujący widok z okna jego pracowni. Joseph Niepce ochrzcił swe dzieło i technikę, którą zastosował, mianem heliografii, czyli „obrazu namalowanego światłem słonecznym”. Początkowo obraz powinno się było naświetlać bardzo długo, czasami kilka godzin dopiero opracowanie poprzez wspólnika Niepce,a o nazwisku Louis Jacąues Mande Daguerre techniki rtęciowej skróciło ten czas do minut. Joseph Niepce zmarł w 1833 roku, jednakże Pan Daguerre dopracował metodę uzyskiwania i utrwalania obrazu fotograficznego zagarniając przy okazji całą sławę dla siebie (Na starcie zdjęcia zwano dagerotypią). Prezentacja dagerotypu nastąpiła 9 stycznia 1839 roku. Patent został zakupiony poprzez rząd francuski, który 19 sierpnia tego samego roku ogłosił wynalazek jako „wolny dla całego świata”.
W 1855 – Clark Maxwell odkrył zasady obrazów barwnej (teorię), kreując podwaliny do powstania i rozwoju takiej zdjęć.
W 1888 roku zakłady George Eastmana (Eastman Dry Plate Company) rozpoczeły produkcje pierwszego na świecie aparatu na błonę zwojową sprzedawanego pod nazwą Kodak. (Popularność tego pierwszego aparatu sprawiła, że do nazwy korporacji dodano słowo Kodak.)
W 1891 Thomas A. Edison opracował perforowaną błonę zwojową o szerokości 35 mm jako błoną filmową która w późniejszym czasie stała się standardem w tzw. ,Aparatach małoobrazkowych”. 1914 – Oskar Barnack skonstruował prototyp aparatu fotograficznego na perforowaną błonę szerokości 35 mm. Jedenaście lat w późniejszym czasie w 1925 roku firma Leitz w oparciu o prototyp Barnacka rozpoczyęła przemysłową produkcję znakomitego aparatu na błonę filmową perforowaną o wielkości klatki 24 x 36 mm pod nazwą Leica – aparaty Leica do dzisiaj uważane są za wzór precyzji.
W roku 1928 powstał 1-wszy aparat z lustrem stałym (tzw. Lustrzanka), jest to dwuobiektywowy Roleiflex (6 x 6 cm), w 1933 roku firma Ihagee wyprodukowała pierwszą jednoobiektywowa lustrzankę (lustro podnoszone automatycznie na czas naświetlania błony) o nazwie Exakta (4,5 x 6 cm), 1935 rok – Sony 5″ vspace=”5″ width=”200″ height=”144″ align=”left”>firma Kodak wprowadza do dystrybucji 1-szy film barwny. Prototyp pierwszego aparatu elektronicznego to też dzieło spółki Kodak z 1976 roku. 1szy elektroniczny aparat do powszechnego użytku który zapisywał obraz na nośnikach magnetycznych zaprezentowała firma Sony na Photokinie w roku 1981. Aparat nazwano Mavica. Był on ,pierwszą jaskółką” zapowiadającą nadejście ery aparatów cyfrowych.

 

Sony „Mavica” 1981r

Podstawowe części składowe wszystkich typów aparatów


obiektyw fotograficzny 
migawka 
korpus światłoszczelny 
układ celowniczy 
element przechwytywania i zapisu obrazu (dawniej film światłoczuły dziś przetworniki CCD/CMOS 
elementy dodatkowe:
gniazdo synchronizacji lampy błyskowej 
lampa błyskowa 
dalmierz 
światłomierz 
samowyzwalacz

Podział aparatów fotograficznych


Według technologii:
aparat klasyczny 
aparat cyfrowy


Według budowy:
aparat przeziernikowy 
aparat skrzynkowy 
aparat mieszkowy 
aparat dalmierzowy 
lustrzanka 
lustrzanka jednoobiektywowa 
lustrzanka dwuobiektywowa 
aparat studyjny 
lotniczy aparat fotograficzny


Według wielkości klatki filmu:
małoobrazkowe – 24 x 36 mm 
aparat średnioformatowy – 4,5×6, 6×6, 6×9 (6×7, 6×8) cm 
aparat wielkoformatowy – od 4×5 cala 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz