TRADYCYJNY /Analogowy/ aparat fotograficzny
Mówiąc o tradycyjnym aparacie fotograficznym ,ANALOGOWY”, moim zdaniem popełniamy błąd. Ja sam na stronie w niektórych miejscach wykorzystałem takiego dokładnego określonia. Aparat fotograficzny (klasyczny), w którym wykorzystujemy błonę fotograficzną, jest urządzeniem czysto mechanicznym. Czyli takim, w którym ażeby zapisać obraz na błonie fotograficznej nie potrzebujemy żadnego sygnału analogowego. Tego rodzaju sygnał/ rozwiązanie nigdy nie występowało w aparatach tradycyjnych. Również jest to błędna nazwa. Sam staram się wystrzegać takiego sprecyzowania w stosunku do tego typu sprzętu. Zenith E był późniejszym narzędziem w mojej przygodzie fotograficznej. Pierwszym aparatem był Zorki pięć, następnie Zorki 10 i na końcu Zenith E. Chociaż za każdym razem mi się wydawało, że ten pierwszy robił najlepsze obrazki. Jednak Zenith z tej trójki wyglądał najlepiej.
Zasada działania jest bardzo prosta. Błona fotograficzna umieszczona wewnątrz aparatu, zwinięta w znormalizowanej kasecie, która jest przesuwana za pomocą specjalnego mechanizmu. Aby wyprodukować kolejny obraz (naświetlić kolejna klatkę) film po przesunięciu był naświetlany przez uruchomienia migawki. Ogólna zasada , a dodatkowo historia dotycząca zdjęć znajduję się w tym miejscu.
Przejdźmy zatem do konkretów i npzie tradycyjnego aparatu fotograficznego ZENITH E zapoznajmy się z jego budową oraz dodatkowo parametrami.
ZENITH – E /opis mojego aparatu/
Zenith E posiadający korpus wykonany z metalu oraz wymienny obiektyw, z mocowaniem M-42. Aparat był produkowany w Moskwie w zakładach BELOMO w latach 1973-1986.
Opis aparatu w 41 punktach łącznie z obiektywem
1/ obiektyw
2/ dźwignia samowyzwalacza
3/ przyciski samowyzwalacza
4/ gniazdo synchronizacji do lampy błyskowej
pięć/ fotokomórka
6/ płyta dociskowa
7/ odchylana pokrywa aparatu
8/ szpula odbiorcza
9/ stopka dodatkowych urządzeń
10/ gniazda do kasety
11/ płozy prowadzące kanału błony fotograficznej
12/ okienko kadrowe błony
13/ zabierak do szpuli kasety
14/ okular celownika
15/ wałek wiodący
16/ zapadka zamka
17/ wskaźnik pierścienia nastawczego przesłony
18/ pierścień nastawczy przesłony
19/ pierścień przesłony ze wskaźnikiem
20/ skala głębi ostrości ze wskaźnikiem
21/ skala odległości
22/ pierścień do nastawiania obiektywu na ostrość
23/ pierścień mocujący obiektyw
24/ skala czułości błony fotograficznej
25/ skala czasów naświetlania światłomierza
26/ skala przesłon światłomierza
27/ gałka przewijania wstecznego błony fotograficznej
28/ wskaźnik skali czułości błony fotograficznej
29/ wskaźnik pomiarów światłomierza
30/ wskazówka nastawcza światłomierza
31/ wodzik skali przesłon kalkulatora
32/ dźwignia synchronizacji migawki
33/ skala na tarczy czasów naświetlania *
34/ wskaźnik na tarczy czasów naświetlania
35/ wskaźnik dźwigni synchronizacji migawki z lampą błyskową
36/ przycisk przewijania wstecznego błony fotograficznej
37/ wodzik tarczy licznika zdjęć
38/ wskaźnik tarczy licznika zdjęć
39/ tarcza licznika zdjęć
40/ przycisk spustowy
41/ dźwignia naciągu migawki
Poniżej kilka kolejnych ujęć tego sprzętu. W dodatku po otworzeniu tylnej osłony znajdował sie w nim film. Dlatego także umieściłem też i to „unikatowe” zdjęcie
Charakterystyka techniczna
Wymiary klatki 24 x 36 mm
Szerokość perforowanej błony fotograficznej 35 mm
Liczba klatek błony 36
Czas otwarcia migawki 1/30 s do 1/500s (automatycznie)
Wymiary pola widzenia celownika 20 x 28 mm
Powiększenie okularu 5 x
Gwint do mocowania obiektywu M 42 x 1
Mocujący odcinek kamery do obiektywu 45,5 mm
Migawka szczelinowa (płótno)
Światłomierz fotokomórka selenowa
Pomiar światła poza obiektywem BTL
(ang. behind the lens)
Samowyzwalacz mechaniczny (czas ok. 10s)
Układ celowniczy SLR **
Synchronizacja lampy błyskowej 1/30s
Obiektywy kluczowe: Helios 44-2 Industar 50-2
ogniskowa 58mm 50mm
otwór względny
(siła światła) 1 : 2 1 : 3,5
- od 0,65m do niesk.
skala przysłon od 2 do 16 od 3,pięć do 16
średnica miejsca dla
filtrów nasadkowych 55 mm 37 mm
gwint oprawy obiektywu
na filtry 49 x 0,75 35,5 x 05
gwint gniazda statywu 1/4″ 1/4″
wymiary gabarytowe 13 x 93 x 100 mm 13 x 93 x 72 mm
ciężar (gramy) 1000 875
Porównanie jednostek czułości błon fotograficznych
GOST-ASA 16 20 25 32 40 50 65 80 100 130
DIN 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
GOST-ASA 160 200 250 320 400 500
DIN 23 24 25 26 27 28
Znormalizowane kasety dla błon fotograficznych małoobrazkowych były całkowicie światło-szczelne.
Ponieważ nieszablonowy światłomierz po pewnym czasie przestał działać, kupiłem światłomierz zewnętrzny Leningrad 4. Urządzenie działało również na bazie fotokomórki selenowej. Było bardzo dokładne. Perfekcyjnie mierzyło ekspozycję. Pomimo, że światłomierz spisywał się znakomicie wkrótce zaprzestałem posługiwania się nim. Zauważyłem, że moje ,wzrokowe” pomiary nie odróżniają się wcale od tych ze światłomierza. Jednak, do dnia dzisiejszego wspominam współpracę z tym urządzeniem.
Oraz dodatkowo odrobina historii związana z produkcją aparatów , a oprócz tego błon fotograficznych
Krasnogorskiy zavod im. S A Zvereva ( rus: ????????????? ????? ??. ?. ?. ??????? ) – jest to Rosyjska fabryka aparatów fotograficznych mieszcząca się w Krasnogorsk w pobliżu Moskwy. Specjalizowała się w technologiach optycznych. Krasnogorsk Mechanical Works ( ????????????? ???????????? ?????, Krasnogorskiy Mechanicheskiy Zavod ). Podczas okresu sowieckiej władzy nazywana była: Krasnogorsk Zakłady Mechaniczne (????????????? ???????????? ?????, Krasnogorskiy Mechanicheskiy Zavod). Skrót KMZ (???) jest nadal w powszechnym użyciu. Po zakończeniu wojny w 1945 r. KMZ rozpoczęła produkcję obiektywów fotograficznych według specyfikacji Carl Zeiss, którego fabryka w Jena została opanowana przez Armię Czerwoną. W latach powojennych KMZ rozpoczęła również produkcję aparatów Zorki, kopię niemieckiego Leica II i sowieckiej FED, W następnych latach, KMZ był zasadniczym dostawcą obiektywów fotograficznych w Związku Radzieckim. Po upadku Związku Radzieckiego, produkcji aparatów była w dużym nieładzie. Aparaty z serii Zenit wciąż były tworzone przez jakiś czas , a dodatkowo KMZ było dotychczasowe na międzynarodowych targach obrazów, takich jak Photokina czy PMA, a nawet przedstawiła wiele nowych towarów, niemniej jednak kłopoty z produkcją i niska sprzedażą w stosunku do konkurencji spowodowała zamknięcie działu fotografii firmy KMZ w 2005 roku. W 2007 roku rozpoczęto dyskusję o wznowieniu produkcji aparatów w fabrykach KMZ i sposobność produkcji aparatów cyfrowych. Niestety do tej pory nie podjęto prac w tym kierunku.
Ilford – firma fotograficzna założona w 1879 w mieście Ilford. Właściciel Alfred Hugh Harman rozpoczął działalność we własnym lokalu. Pierwszymi produktami były żelatynowe płyty fotograficzne. Na dzień obecny lider na rynku fotograficznych materiałów czarno-białych. Wytwórca szerokiej gamy papierów fotograficznych do drukarek atramentowych. Polski film negatywowy Fotopan HL produkowany był w technologii sprowadzonej z zakładów Ilford w latach 70. Warszawski Foton zakupił licencję na produkcję błony Ilford HP4. W 1975 roku wprowadzono Fotopan SR/ CD. Natomiast rok 1978 r. zaowocował wprowadzeniem Fotopan FF (pozwolenie Ilforda Pan F), który zastąpił Fotopan F i Fotopan S (125 ASA). Około roku 1979 na miejsce Fotopan CD wprowadzono Fotopan HL.
* 30-X = 1/30 s/ zalecany statyw
B – po naciśnięciu spustu, migawka jest otwarta do momentu jej zwolnienia/ konieczność wykorzystania statywu.
** Układ celowniczy typu SLR (ang. Single Lens Reflex Camera) – Jest to układ optyczny lustrzanek jednoobiektywowych. Najbardziej normalnego stylu aparatu fotograficznego. W takim układnie optycznym światło wpada poprzez obiektyw (w ogromnej liczbie przypadków wymienny), kierowane jest w stronę ruchomego lustra (ustawionego pod kontem 45 stopni), następnie światło odbija się od zwierciadła i wpada na matówkę, gdzie tworzy się obraz fotografowanego obiektu i dalej, poprzez pryzmat pentagonalny do wizjera.
W drugiej części, opisującej moje pierwsze kroki w fotografii tradycyjnej pokażę to wszystko co składało się na Ciemnię Fotograficzną.
Materiały źródłowe Wikipedia, Stare aparaty